Puuilo kiihdyttää kasvuaan ja ostaa Hurrikaani -halpakauppaketjun liiketoiminnan

Puuilo ostaa halpakauppaketju Hurrikaani Oy:n Nokian, Ylöjärven ja Forssan myymälöiden liiketoiminnan, muuttaen ne Puuilo myymälöiksi asteittain tilikauden ensimmäisen vuosipuoliskon 2024 aikana. Ostettavan liiketoiminnan liikevaihto oli vuonna 2022 noin 15 miljoonaa euroa. Kauppahintaa ei julkisteta. Hurrikaanin henkilöstö (n. 38 työntekijää) siirtyy kauppaan kuuluvien myymälöiden osalta Puuilolle niin sanottuina vanhoina työntekijöinä.

Yrityskaupan toteutuminen edellyttää kilpailuviranomaisten hyväksyntää sekä muiden tavanomaisten täytäntöönpanoehtojen täyttymistä. Yrityskaupan arvioidaan toteutuvan porrastetusti tilikauden 2024 ensimmäisen vuosipuoliskon aikana.

Tämän liiketoimintakaupan myötä Puuilon kasvu kiihtyy. Meille tarjoutui ainutlaatuinen mahdollisuus laajentua kolmelle uudelle paikkakunnalle, joita olemme tähyilleet jo jonkin aikaa. Hurrikaani on ollut tunnettu paikallinen toimija Suomen halpakauppamarkkinassa ja uskomme, että Puuilon konseptin alle ostettu liiketoiminta kasvaa voimakkaasti tulevina vuosina. Tämä kauppa sopii hyvin voimakkaaseen kasvuun nojaavaan strategiaamme. Samassa yhteydessä toivotan Hurrikaanista siirtyvät työntekijät lämpimästi tervetulleeksi Puuilon porukkaan”, sanoo Puuilon toimitusjohtaja Juha Saarela.

Liiketoimintakaupan taloudelliset vaikutukset

Yrityskaupalla ei ole vaikutusta Puuilon vuoden 2023 liikevaihtoon tai oikaistuun liikevoittoon (oikaistu EBITA), eikä sillä odoteta olevan merkittävää vaikutusta Puuilon rahoitusasemaan. Kaupan arvioidaan lisäävän Puuilon kasvuvauhtia tilikaudesta 2024 eteenpäin siten, että ostetut kolme myymälää kasvattavat myymälöiden lukumäärää verrattuna uusien myymälöiden historialliseen avaustahtiin, eli Puuilo avaa tilikaudella 2024 mahdollisesti yhteensä arviolta 7 uutta myymälää. Ostettujen kolmen myymälän arvioidaan kerryttävän liikevaihtoa yhteensä arviolta 15–30 milj. euroa niiden muuntamisen ja ylösajon jälkeen vuosittain ja alkaen vaiheittain vuodesta 2024 eteenpäin. Vastaavasti vaikutuksen oikaistuun liikevoittoon (oikaistu EBITA) arvioidaan olevan 3–5 milj. euroa vuosittain ja alkaen vaiheittain vuodesta 2024 eteenpäin. Puuilo tarkentaa erikseen tulevien tilikausien tulosohjeistuksen tilinpäätöstiedotteen sekä liiketoiminta- ja puolivuotiskatsauksien yhteydessä.

Lisätiedot:

Juha Saarela, +358 50 409 7641